page top

«Τα Ελευσίνια Μυστήρια αποκαλύπτονται» από την Θεατρική Ομάδα ΡΟΔΑ

Επιμέλεια : Ευθύμης Παράς

Δημοσιεύτηκε 22/10/2023 22:35

Τα Ελευσίνια Μυστήρια ως μυστηριακή τελετή και κατά κοινή ομολογία είναι η ιερότερη και πιο σεβαστή τελετή στην αρχαία Ελλάδα, ήταν η αφορμή για την έμπνευση και τη δημιουργία μιας εκπληκτικής παράστασης που έλαβε χώρα στις 25 & 26/9 στο Διεθνές Φεστιβάλ Πέτρας Δήμου Πετρούπολης.


«Η αναμονή ήταν μεγάλη και η προσμονή για την αποκάλυψη ακόμα μεγαλύτερη»


Η έως τώρα σκηνοθετική πορεία της Μαρίας Περετζή έχει παραδώσει στο κοινό μεγάλες θεατρικές παραστάσεις που αντίστοιχες θα μπορούσαμε να πούμε ότι μπορούμε να βρούμε κυρίως σε μεγάλες παραστάσεις – παραγωγές του εξωτερικού. Έχοντας παρακολουθήσει ανελλιπώς εδώ και 11 χρόνια όλες τις παραστάσεις της, έχω να πω ότι ενώ η δυσκολία και η απόδοση των έργων χρόνο με τον χρόνο γίνονται μεγαλύτερες το αποτέλεσμα είναι το μόνο που παραμένει το ίδιο, και δεν είναι άλλο από απλά καταπληκτικό.


«Ενώ η δυσκολία και η απόδοση των έργων χρόνο με τον χρόνο γίνονται μεγαλύτερες το αποτέλεσμα είναι το μόνο που παραμένει το ίδιο, καταπληκτικό»


Εν’ μέσω μηνυμάτων για επιδείνωση του καιρού το βράδυ της αυτής της Τρίτης ξεδιπλώθηκαν μπροστά μας τα Μεγάλα Μυστήρια της Θεάς Δήμητρας που καλύπτονται εδώ και δεκάδες αιώνες και αφορούν τα Ελευσίνια Μυστήρια με σκοτεινό πέπλο μυστηρίου. Με θεατρικά δρώμενα, ήχους και μελωδίες επικλήσεων, εορτασμών, προσευχών και ποιητικής μύησης ήρθαμε να απολαύσουμε την παράσταση που έμελλε να ήταν μια ακόμα καθηλωτική εμπειρία. Ένα έργο που γράφτηκε πάνω στα οροθέσια και τις γνωσιακές σταθερές που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα για τα Μεγάλα Μυστήρια και ξεκίνησε με την αρπαγή της Περσεφόνης και τον πόνο της θεάς Δήμητρας για την χαμό της κόρης της.


«Ο φόβος θανάτου οδηγεί την συγκρότηση θρησκείας, ιερατείου και θρησκευτικών Τελετών»


Ένα σημειολογικό φεγγάρι που μαρτυρά τη σκηνή του πόνου και αντανακλά την προσευχή που αναφέρει «ο φόβος θανάτου οδηγεί την συγκρότηση θρησκείας, ιερατείου και θρησκευτικών Τελετών».


«Η ποινή για τους παραβάτες ήταν ο θάνατος»


Αυτό συμπληρώνεται με την 4η σκηνή και την υπόθεση του Αισχύλου ότι το θεατρικό έργο θα μας βάλει σε χώρους για τους οποίους τα αρχαία χρόνια απαγορεύονταν να μιλήσεις! Μάλιστα η ποινή για τους παραβάτες ήταν ο θάνατος.

Ακολούθησαν οι σκηνές της αναπαράστασης από την εξαγγελία και τον αγυρμό που σύμφωνα με τα Ελευσίνια Μυστήρια γίνονταν η εθιμική εορταστική επίσκεψη ομάδας συμμετεχόντων στα σπίτια της πόλης, για να αναγγείλουν την έναρξη των Μυστηρίων. Σύμφωνα με την 2η μέρα της Έλασις και την 7η σκηνή μας αποδοθήκαν με πολύ όμορφο και γλαφυρό τρόπο όλη η «διαδικασία» των τελετουργικών καθαρμών με τους ιερουργούς και τους υποψήφιους μύστες.


«Αποφεύγοντας σκοπίμως τις σκηνές που αναφέρονται στις θυσίες»


Αποφεύγοντας σκοπίμως τις σκηνές της 3ης και της 4ης μέρας που αναφέρονται στις θυσίες την «Ιερεία δεύρο» και τα «Επιδαύρεια» στην 8η σκηνή και αφού έχουμε μεταφερθεί στην 5η μέρα των Ελευσίνιών αρχίζει η πορεία προς την ιερή πόλη της Ελευσίνας. Η στιγμή αποδόθηκε τόσο νοερά με την σκηνή να μας παρασέρνει μαζί της στο Διονυσιακό γλέντι στο Δαφνί και στον ναό της Αφροδίτης.


«Τα πιο «σκοτεινά» μυστήρια που οδηγούσαν όμως προς το «φως» στην αρχαιότητα βασίστηκαν σε εννέα άξονες και θεωρίες»


Η σκηνοθετική άποψη της κυρίας Μαρίας Περετζή μετά από την μελέτη της ομάδας της σε σχέση με τα πιο «σκοτεινά» μυστήρια που οδηγούσαν όμως προς το «φως» στην αρχαιότητα βασίστηκαν σε εννέα άξονες και θεωρίες. Αυτό ήταν απαραίτητο μιας και όλα όσα διαπραγματεύονται και εκτυλίσσονται στα μεγάλα Μυστήρια της Ελευσίνας δεν είχαν καταγραφεί ποτέ. Παρόλα αυτά η σκηνοθετική αυτή ματιά βασίστηκε σε σχετική παγκόσμια βιβλιογραφία και σε σοβαρές επιστημονικές εργασίες. Απαύγασμα αυτής της ματιάς είναι το ωραιότερο αποτέλεσμα που έρχεται να συμπληρώσει τα κομμάτια ενός παζλ που χάθηκε πολλούς αιώνες τώρα.


«Η θεατρική ομάδα ΡΟΔΑ αποτελεί μια ομάδα μελέτης ενός έργου αρνούμενη να παραδοθεί στην προχειρότητα»


Κλείνοντας θα έλεγα ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η θεατρική ομάδα ΡΟΔΑ αποτελεί μια ομάδα μελέτης ενός έργου αρνούμενη να παραδοθεί στην προχειρότητα και παρουσιάζει πάντα την ματιά της ως ολοκληρωμένη άποψη. Φυσικά δεν θα μπορέσουμε να αφήσουμε στην άκρη και τη μουσική που μας οδηγεί ακόμα και με κλειστά μάτια και τα κοστούμια που καθηλώνουν τους θεατές από την αρχή ως το τέλος.

Με προσμονή αναμένουμε τα επόμενα!!!


Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Μαρία Περετζή

Κείμενα: Δημήτρης και Μαρία Περετζή

Σκηνικά: Nίκος Τσιουμπλεκτσής

Μουσική: Τάκης Πατερέλης (πιάνο, φλάουτο, φωνητικά) / Πία Πιερράκου (πιάνο, φωνητικά) / Γιώργος Ντούνης (κρουστά) / Μαρία Θωίδου (φωνητικά) / Πάτυ Παπαγεωργίου (φωνητικά, κρουστά) / Μυρτάλη Παπαγεωργίου (φωνητικά) / Κώστας Χρισταντώνης (φωνητικά) / Σταύρος Κάππας (φωνητικά)  

Μουσική επιμέλεια - ενορχήστρωση: Μαρία Περετζή

Χορικά: Μαρία Περετζή

Κουστούμια: Μαρία Περετζή / Ιουλία Βεντίκου / Αννα Κυπραίου / Αθηνά Παπαφώτη / Μαρία Τσούγκα / Βίκυ Τσέλιου / Γιάννης Αγγέλης / Δημήτρης Μπόζες / Μαρία Συμεωνίδου / Μαρία Λόγια

Ηχητικά: Δημήτρης Δημητριάδης

Φωτισμός: Μαρία Περετζή / Δημήτρης Νέλλας / Φώτης Τραγανουδάκης

Υποκριτικά / Χορικά

Nίκος Τσιουμπλεκτσής (Πλούτωνας/ Ιεροφάντης),  Μυρτάλη Παπαγεωργίου (Περσεφόνη/ Ευτέρπη/ Ιέρεια/ Χορός),  Αννα Κυπραίου (Δήμητρα/ Χορός), Λένα Κοντοπίδου (Εκάτη/ Ιέρεια/ Χορός)Γιάννης Αγγέλης (Υπερίων/ Γεφυριστής/ Χορός), Χρήστος Βελαώρας (Λαομέδοντας/ Mύστης Ι/ Χορός), Σταύρος Κάππας (Ισοκράτης/ Αγγελιοφόρος ΙΙ/ Εκπρόσωπος Βουλής/ Χορός), Γιώργος Κωστογιάννης (Αγγελιοφόρος Ι/ Μύστης ΙΙ/ Χορός), Δημήτρης Νέλλας (ʼρχοντας / Γεφυριστής / Ιερέας/ Χορός), Σταμάτης Λόγος ( Ιεροκήρυξ/ Δαδούχος/ Ιερέας Μυσταγωγός/ Χορός),  Δημήτρης Μπόζες (Επόπτης Ιερέας/ Χορός), Ιουλία Βεντίκου (Διογένεια/ Περσεφόνη/Ιέρεια / Χορός),  Πάτυ Παπαγεωργίου (Παμμερόπη/ Χορός), Μαρίζα Πελεκάνου (Σαισάρα/ Χορός), Εύα Αυλίδου (Βαυώ/ Χορός),  Κωνσταντίνα Μπαξεβάνη (Ιέρεια  Μυσταγωγός/ Χορός), Θωμάς Γκότσης (Μύστης ΙΙ/ Χορός), Μάνια Μεταξά  (Ιέρεια/ Χορός), Αλέκος Καλογιαννίδης (Χορός), Αθηνά Παπαφώτη (Χορός), Πενθεσίλεια Πετρίδου (Χορός), Πία Πιεράκου (Χορός), Ράνια Σπυροπούλου (Χορός), Βίκυ Τσέλιου (Χορός), Μαρία Τσούγκα (Χορός), Κώστας Χρισταντώνης (Χορός)

PROMO VIDEO: https://www.youtube.com/watchʼv=SSDEmGEDLFE

www.rodatheater.gr

 

Σχολιάστε το άρθρο

Facebook
Twitter GooglePlus