page top

33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Δημοσιεύτηκε 11/11/2020 13:31

33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου,

Τετάρτη 25/11 - Παρασκευή 4/12
για πρώτη φορά ψηφιακά, στην πλατφόρμα CINESQUARE
(cinesquare.net)


Σημειώνουμε ότι φέτος η πρόσβαση σε όλες τις προβολές θα είναι δωρεάν, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στο σινεφίλ κοινό όλης της Ελλάδας και όχι μόνο της Αθήνας, να απολαύσει πολύ και καλό σινεμά. 
Το πρόγραμμα των προβολών που θα περιλαμβάνει, όπως κάθε χρόνο, διαγωνιστικό τμήμα και επιλεγμένα αφιερώματα, θα ανακοινωθεί τμηματικά
τις επόμενες μέρες.

Αρχή κάνουμε σήμερα με την παρουσίαση 2 αφιερωμάτων:
στο μεταναστευτικό ζήτημα, μέσα από τα μάτια των Ελλήνων σκηνοθετών,
με τίτλο "Παράδεισος στη Δύση;" κι ένα σύντομο αφιέρωμα στο έργο
του Eric Rohmer, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 100 χρόνων
από τη γέννησή του, στις 21/03/1920. 

ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΣΤΗ ΔΥΣΗ;
Το μεταναστευτικό μέσα από τα μάτια των Ελλήνων σκηνοθετών

 

"Οι Έλληνες γνωρίζουμε εδώ και δυο αιώνες από μετανάστευση. Η φτώχεια, η ανεργία, αλλά και, αργότερα, λόγοι πολιτικοί, οδήγησαν μεγάλο τμήμα του πληθυσμού στην αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής, ενός υποτιθέμενου Παραδείσου, μιας Γης της Επαγγελίας, σε χώρες όπως η Αμερική
(το «Αμέρικα, Αμέρικα» του Καζάν μας έδωσε μια εικόνα), αργότερα ο Καναδάς κι η Αυστραλία, οι Ανατολικές χώρες και η Γαλλία (αμέσως μετά τον εμφύλιο περίοδο), και στη συνέχεια η Γερμανία (εικόνες του μας έδωσαν διάφορα εξαιρετικά ελληνικά ντοκιμαντέρ στη δεκαετία του ‘60). 

Αν στην περίοδο της ελληνικής ευημερίας, η μετανάστευση Ελλήνων προς το εξωτερικό έδειχνε να έχει σταματήσει (με εξαίρεση την περίοδο των διαφόρων μνημονίων, που οδήγησαν τους συμπατριώτες μας, και ιδιαίτερα τη νεολαία, σε άλλου είδους μετανάστευση), τις τελευταίες δεκαετίες παρακολουθούμε μια μετανάστευση προς την Ελλάδα από χώρες του εξωτερικού: αρχικά από Αλβανία και Πολωνία, και στη συνέχεια τόσο από ασιατικές όσο και από αφρικανικές χώρες, χώρες του τρίτου κόσμου που έχουν πληγεί από τη φτώχεια, την ανεργία αλλά και από πολιτικές διώξεις. Μετανάστευση που έχει απασχολήσει και εξακολουθεί να απασχολεί τον ελληνικό, και όχι μόνο, κινηματογράφο, με τους Έλληνες σκηνοθέτες να καταγράφουν και να σχολιάζουν τη δική τους άποψη στο θέμα,
τόσο σε ταινίες μυθοπλασίας, όσο και σε ντοκιμαντέρ. Εικόνες αυτής της πολύ πρόσφατης μετανάστευσης, για την οποία δυστυχώς η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει καταφέρει (εξαιτίας της απαράδεκτης άρνησης ορισμένων κρατών) να βρει μια δίκαιη και ανθρωπιστική λύση, δίνουμε σήμερα
με το πρόγραμμα αυτό του 33ου Πανοράματος.

Υπό αυτό το πρίσμα, επιλέγουμε, λοιπόν, ταινίες που πραγματεύονται το μεταναστευτικό διαχρονικά (από τις πρώτες ροές Αλβανών στη χώρα μέχρι και τη Μόρια), αλλά και από άλλη οπτική γωνία, παρουσιάζοντας όλους τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους αυτό έχει επηρεάσει την ελληνική κοινωνία: Οι ταινίες "Φαντάσματα πλανιούνται πάνω από την Ευρώπη" και
"Ovil and Usman" εστιάζουν στη ζωή στα hotspots (Ειδομένη, Μόρια), και ειδικότερα το "Ovil and Usman" - το ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Γέρου, σε πρώτη πανελλήνια προβολή μετά την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - μιλάει για την απόδραση δυο ομοφυλόφιλων αντρών από την καταπίεση του Μουσουλμανικού κόσμου. Η ταινία "'Ενας 'Αλλος Κόσμος" παρουσιάζει 3 ιστορίες διαποιτισμικού έρωτα, ενώ οι "Πλατεία Αμερικής" και "Ευρώπη το όνειρο" μιλούν για την προσπάθεια ενσωμάτωσης των μεταναστών και προσφύγων στην ελληνική κοινωνία. Το "Απ' το Χιόνι" διηγείται την προσπάθεια δύο Αλβανών να φτάσουν στην Ελλάδα το 1990, ενώ το "Eduart" την αληθινή ιστορία ενός Αλβανού που καταφεύγει στη χώρα μας για να κυνηγήσει τα όνειρά του, καταλήγει να διαπράξει ένα φόνο στην Αθήνα αλλά λυτρώνεται τελικά μέσω της μεταμέλειας. Τέλος, η "10η Μέρα" παρακολουθεί την καθημερινότητα της ζωής στην Ελλάδα ενός Μουσουλμάνου από το Αφγανιστάν."

Νίνος Φένεκ Μικελίδης
Καλλ/κός Δ/ντής

Σχολιάστε το άρθρο

Facebook
Twitter GooglePlus