Συνέντευξη Daemonia Nymphe (Δαιμονία Νύμφη)
Επιμέλεια : Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος
Δημοσιεύτηκε 31/12/2019 11:19
Οι Daemonia Nymphe μας μιλούν για τη γέννηση αυτής της πρωτότυπης ιδέας, τη μουσική έρευνα σε όλα τα επίπεδα αλλά και τα επόμενα βήματα τους, αναλύοντας τα σημαντικότερα κομμάτια που απαρτίζουν τη δομή αυτού καλλιτεχνικού αριστουργήματος!
‘’Ο αρχικός στόχος στην δημιουργία του σχήματος ήταν η πρωτογενής ανάγκη μιας ελληνικής μουσικής η οποία θα μπορούσε σε ένα βαθμό να συνδέεται με κάποια στοιχεία από αυτό που θεωρούμε ότι είναι η αρχαία ελληνική μουσική’’
Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, πότε δημιουργήθηκαν οι Daemonia Nymphe και πώς ακριβώς γεννήθηκε αυτή η ιδέα;
Ο αρχικός στόχος στην δημιουργία του σχήματος ήταν η πρωτογενής ανάγκη μιας ελληνικής μουσικής η οποία θα μπορούσε σε ένα βαθμό να συνδέεται με κάποια στοιχεία από αυτό που θεωρούμε ότι είναι η αρχαία ελληνική μουσική, έχοντας υπόψη μας τα λείψανα της μουσικής αυτής που έχουν βρεθεί και μεταγραφεί στην σύγχρονη σημειογραφία από την μία και από την άλλη με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την ελληνική παραδοσιακή μουσική.
Θέλαμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε μουσικά όργανα που έχουν χαθεί από την ελληνική μουσική σήμερα, παρόλο που χρησιμοποιούνται κατά κόρον σε άλλες χώρες όπως για παράδειγμα η σύριγγα (αυλός του Πανός) που παίζεται ευρέως στην Ρουμανία, την Λατινική Αμερική και αλλού. Έτσι ήρθαμε και σε επαφή με τον εξαιρετικό οργανοποιό Νικόλαο Μπρά. Έναν καθοριστικό ρόλο στην θεματική και την αισθητική του σχήματος έπαιξαν και οι εικαστικές τέχνες της αρχαίας Ελλάδας και κυρίως η τέχνη της αρχαϊκής και κλασσικής εποχής.
Στην πορεία βέβαια ενσωματώσαμε και άλλα στοιχεία στην μουσική μας, εμπνεόμενοι από μουσικές παράδοσης της Ανατολής και την Δύσης καθώς και από την ροκ και ποπ μουσική σκηνή. Σε μία από τις συναυλίες μας στην Γερμανία όπου παίξαμε με τον Alan Stivell, θρύλο της κέλτικης μουσικής και ειδικότερα της μουσικής παράδοσης της Βρετάνης, αντιληφθήκαμε πως σε ένα βαθμό η προσπάθεια μας θα μπορούσε να παραλληλιστεί με την δική του.
Μας βοήθησε να καταλάβουμε περισσότερο ή μάλλον να ορίσουμε καλύτερα αυτό που κάνουμε. Ο Alan Stivell διέδωσε την σημερινή κέλτικη μουσική στο ευρύ κοινό με τις προσμίξεις που έκανε (επηρέασε σε μεγάλο βαθμό την Loreena McKennitt), έτσι κι εμείς δεν προσπαθήσαμε να κάνουμε μια στυγνή αναπαραγωγή της ελληνικής μουσικης (όσο θα μπορούσε να γίνει αυτή τουλάχιστον) αλλά επηρεασμένοι από το σημερινό μουσικό γίγνεσθαι, αφομοιώσαμε στοιχεία από όλες τις μουσικές που μας εμπνέουν και προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε την δική μας μουσική.
Φυσικά η διαμονή μας στο Λονδίνο και οι συνεργασίες μας εδώ μας ενέπνευσαν στο να ακολουθήσουμε και άλλα μονοπάτια, όπως φαίνεται και στον καινούριο μας δίσκο όπου βρίσκει κανείς ακόμη και στοιχεία από βαλς σε ένα κομμάτι.
Από πόσα μέλη αποτελείστε πλέον, και τι ειδικότητα/ρόλο έχει ο καθένας;
Από τον Σπύρο Γιασαφάκη και την Έυη Στεργίου, όλα τα άλλα μέλη είναι session μουσικοί. Συνθέτουμε και εκτελούμε την μουσική καθώς και σχεδιάζουμε τα artwork, τα βίντεο και γενικά κάνουμε τα πάντα, από τα πio μικρά ως τα πιο μεγάλα. Φυσικά συνεργαζόμαστε και με πολλούς μουσικούς και καλλιτέχνες όταν αυτό είναι απαραίτητο. Όσο μας αρέσει να δουλεύουμε μόνοι μας, άλλο τόσο απολαμβάνουμε το να συνεργαζόμαστε με άλλους μουσικούς, πόσο μάλλον όταν οι συγκεκριμένοι καλλιτέχνες είναι οι: Ψαραντώνης, Δήμητρα Γαλάνη, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Peter Ulrich(πρώην Dead Can Dance), Αντώνης Π.(Στέρεο Νόβα) και Dessislava Stefanova της Βουλγάρικης χορωδίας του Λονδίνου η οποία έχει τραγουδήσει σε πολλές ταινίες όπως η ‘Τροία’, ‘The Brothers Grimm’ ,’Borat’ κ.α. Έχουμε συνεργαστεί και με λιγότερο γνωστούς αλλά εξίσου σημαντικούς καλλιτέχνες όπως η Αυστραλιανή Louisa John Krol, οι Γερμανοί Beefcake, ο Ιταλός Francesco Banchini, ο Αμερικάνος Peter Jaques (Stella Mara) και πολλοί άλλοι. Πρόσφατα συνεργαστήκαμε με την Αγγλίδα Jo Quail και τους Ιταλούς Corde Oblique. Συναυλιακά έχουμε συνεργαστεί με τον Peter Ulrich και την Tanya Jackson (πρώην Mediaeval Baebes) καθώς και με πολλούς άλλους εξαιρετικούς μουσικούς όπως η Reyhan Yusuf,ο Stephen Street και ο Christopher William Brice. Τέλος, θέλουμε να αναφέρουμε την εξαιρετική σκηνοθέτη Αναστασία Ρεβή (Theatre Lab Company) η οποία μας μύησε στον χώρο του θεάτρου, τον φοβερό φωτογράφο Γιάννη Κατσαρή με τον οποίο δουλέψαμε μαζί το τελευταίο μας βίντεο κλιπ “Selene’s Awakening Horos” και την πανέμορφη και ταλαντούχα ηθοποιό και μοντέλο Denise Moreno που είναι η επίσημη φιγούρα της τελευταίας μας δουλειάς.
‘’Η ανακατασκευή των αρχαίων οργάνων έγινε από τον Νικόλαο Μπρα, έναν ευφυέστατο και πολυτάλαντο οργανοποιό που ζει στην Αθήνα και που έχει αφιερώσει όλη του τη ζωή στη μελέτη των αρχαίων ελληνικών οργάνων’’
Τι έρευνα και μελέτη έχε προηγηθεί για την ανακατασκευή των αρχαίων οργάνων;
Η ανακατασκευή των αρχαίων οργάνων έγινε από τον Νικόλαο Μπρα, έναν ευφυέστατο και πολυτάλαντο οργανοποιό που ζει στην Αθήνα και που έχει αφιερώσει όλη του τη ζωή στη μελέτη των αρχαίων ελληνικών οργάνων. Έχει κατασκευάσει κι έχει στην κατοχή του μια τεράστια συλλογή όχι μόνο εγχόρδων, αλλά και πνευστών και κρουστών οργάνων της ελληνικής αρχαιότητας, έχει πρώτος κατασκευάσει το σύντονο και το χαλκεόφωνο και η αστείρευτη φαντασία και δημιουργικότητά του σε συνδυασμό με τη γνώση του βαδίζουν πάντα σε καινούργια μονοπάτια.
Μίλησε μας για την ιδιαιτερότητα του κάθε οργάνου που χρησιμοποιείτε;
Θα αναφερθώ στα τρία κύρια ‘αρχαία’ ελληνικά όργανα που χρησιμοποιούμε. Η λύρα είναι σχετικά χαμηλόφωνο όργανο και για το λόγο αυτό συνήθως δεν παίζει στα πολύ δυνατά κομμάτια, αλλά όπου υπάρχει ο γλυκός αρχαϊκός ήχος της είναι πρωταγωνιστικός. Η λύρα δημιουργεί μια ατμόσφαιρα μυστηριακή και κατανυκτική. Η πανδούρα έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του προσωπικού μας ήχου και έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσης για πάρα πολλά κομμάτια. Είναι ένα όργανο που μπορεί να λειτουργήσει πάρα πολύ καλά στο περιβάλλον μιας σύγχρονης ορχήστρας και ο ήχος του μπορεί να μεταβάλλεται από οξύς και διονυσιακός σε λυρικό και ατμοσφαιρικό. Η βάρβιτος που χρησιμοποιούμε λειτουργεί σαν μπάσο και έχει ήχο βαθύ και πρωτόγονο. Είναι ένα όργανο με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αισθητικά και αφήνει άπειρο χώρο για πειραματισμούς. Πολλές φορές για παράδειγμα έχουμε παίξει τη βάρβιτο με δοξάρι. Εκτός όμως από τα αρχαία όργανα χρησιμοποιούμε και ορισμένα άλλα που διαμορφώνουν τον ήχο της μπάντας, όπως το σαντούρι, η γκάιντα και τα παραδοσιακά κρουστά. Φυσικά χρησιμοποιούμε και σύγχρονα όργανα όπως η κιθάρα, τα ντραμς, το κοντραμπάσο, η βιόλα και γενικότερα οποιοδήποτε όργανο είναι απαραίτητο για την κατασκευή του ηχοχρώματος που αναζητάει κάθε κομμάτι. Και αυτό γιατί αντιμετωπίζουμε κάθε σύνθεση ως αυτόνομη και ως μέρος του συνόλου ενός έργου.
‘’Ο ήχος των «αρχαίων οργάνων» δεν θα μπορούσε να είναι τρομερά διαφορετικός εφόσον για την ανακατασκευή τους έχουν ακολουθηθεί οι ίδιοι βασικοί άξονες που καθορίζουν τον ήχο ενός οργάνου με αυτούς της αρχαιότητας’’
Σε σχέση με το πώς ηχούσαν τα αρχαία χρόνια πιστεύετε ο ήχος τώρα είναι κοντά;
Ο ήχος των «αρχαίων οργάνων» δεν θα μπορούσε να είναι τρομερά διαφορετικός εφόσον για την ανακατασκευή τους έχουν ακολουθηθεί οι ίδιοι βασικοί άξονες που καθορίζουν τον ήχο ενός οργάνου με αυτούς της αρχαιότητας. Από την άλλη όμως ο τρόπος με τον οποίο εμείς εντάσσουμε τα όργανα αυτά στη μουσική μας δεν έχει πιθανότατα καμία σχέση με το ρόλο τους στην αρχαιότητα. Αλλά έτσι κι αλλιώς για εμάς αυτό που έχει σημασία είναι να δώσουμε στα όργανα αυτά έναν νέο ρόλο και ταυτόχρονα να αναδείξουμε τον ιδιαίτερο ήχο τους και να τον χρησιμοποιήσουμε σαν πηγή έμπνευσης.
Δισκογραφικά έχετε 6 έργα, ποιος ο γνώμονας για την επιλογή θεματολογίας από το κάθε ένα στο επόμενο, δηλαδή επικεντρώνεστε κάπου κάθε φορά η λίγο πολύ η θεματολογία είναι η ίδια σε όλα;
Η θεματολογία είναι φυσικά διαφορετική σε κάθε δίσκο. Τις περισσότερες φορές υπάρχει συγκεκριμένο concept, όπως συμβαίνει και στον τελευταίο μας δίσκο. Είναι σαν τα κομμάτια να διηγούνται την ίδια ιστορία, χωρίς πάντα να υπάρχει ιστορία με την συμβατική έννοια του όρου. Επειδή έχω την εντύπωση ότι υπάρχει μια σύγχυση σχετικά με την δισκογραφία μας, επιτρέψτε μας, να αναφέρουμε εδώ τις κυκλοφορίες του σχήματος. Οι δίσκοι που έχουμε κυκλοφορήσει με τους Δαιμόνια Νύμφη είναι οι: ‘Ο Βακχικός Χορός των Νυμφών’, ‘Τυρβασία’, ‘Δαιμόνια Νύμφη’,’Κραταιά Αστεροπή’ και ‘Ψυχοστασία’. Το 2004 επανακυκλοφόρησε ο Βακχικός Χορός των Νυμφών ( επειδή είχε κυκλοφορήσει μόνο σε βινύλιο) μαζί με το Τυρβασία σε CD. Επίσης έχουμε εκδώσει το Daemonia Nymphe Remixed, που είναι remixes κομματιών μας απο άλλους μουσικούς, το Ghost Fish που είναι συνεργασία μεταξύ του ηχολήπτη μας Νικόδημου Τριαρίδη και της Αυστραλέζας συνεργάτιδας μας Louisa John Krol., τον προσωπικό δίσκο του Σπύρου Γιασαφάκη με αυτοσχεδιασμούς πάνω στα αρχαία ελληνικά όργανα, σε συνεργασία με την Έυη Στεργίου, τον vocal artist Christian Wolz και την προαναφερθείσα Louisa και το Love Sessions, άλλη μία συνεργασία μεταξύ μουσικών από διαφορετικές χώρες.
Αναλυτικά η δισκογραφία και η μουσική που έχουμε κάνει για θέατρο και κινηματογράφο, μπορεί να αναζητηθεί στους παρακάτω συνδέσμους:
http://daemonianymphe-official.tumblr.com/discography
http://daemonianymphe-official.tumblr.com/filmography
Ποια η ανταπόκριση τα πρώτα χρόνια , και πως αυτή εξελίχθηκε στον καιρό μέχρι σήμερα;
Από το 2003 περίπου που αρχίσαμε τις ζωντανές εμφανίσεις ως Δαιμόνια Νύμφη στην Ελλάδα η ανταπόκριση του κόσμου ήταν για μας πρωτόγνωρη. Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ την πρώτη μας μεγάλη συναυλία στη Θεσσαλονίκη στο Ξυλουργείο του Μύλου, όπου η υποδοχή του κόσμου ήταν συγκινητική. Από τότε μέχρι σήμερα έχει σίγουρα μεγαλώσει κατά πολύ το κοινό μας στο εξωτερικό. Στην Ελλάδα έχουμε να δώσουμε συναυλία εφτά χρόνια οπότε δεν έχουμε μια ξεκάθαρη εικόνα, αλλά από ότι φαίνεται από τα μηνύματα του κόσμου η ώρα να παίξουμε ζωντανά και στην πατρίδα δεν είναι μακριά.
‘’Το κοινό μας αποτελείται συνήθως από τους ακροατές που θα ακούσουν κάτι παραπάνω, που θα ψάξουν λίγο παραπέρα, που δεν θα αρκεστούν στα ακούσματα που υπάρχουν τριγύρω. Αυτό λοιπόν είναι το κοινό μας και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.’’
Τι διαφορές υπάρχουν στους ακροατές σας στo εξωτερικό σε σχέση με την Ελλάδα;
Έχω την εντύπωση πως δεν υπάρχουν. Έτσι κι αλλιώς πάντα απευθυνόμασταν σε ένα κοινό που δεν είναι πολύ συγκεκριμένο, που δεν ανήκει σε κάποια κατηγορία, ούτε σε μια περιορισμένη ηλικιακή ομάδα. Το κοινό μας αποτελείται συνήθως από τους ακροατές που θα ακούσουν κάτιπαραπάνω, που θα ψάξουν λίγο παραπέρα, που δεν θα αρκεστούν στα ακούσματα που υπάρχουν τριγύρω. Αυτό λοιπόν είναι το κοινό μας και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η μόνη ίσως διαφορά έχει να κάνει με μια διαφορά στην κουλτούρα, για παράδειγμα τα medieval festeals και τα fantasy festivals που γίνονται στη βόρεια Ευρώπη και όπου όλος ο κόσμος φοράει κοστούμια εποχής ή κυνηγάει ξωτικά και νεράιδες είναι ένα στοιχείο τελείως ξένο για την Ελλάδα.
Πες μας κάποια πράγματα για το Live Dvd / Παράσταση που δημιουργήσατε; Που έλαβε χώρα και ποια η υποδοχή του;
Έχει κυκλοφορήσει ένα DVD που βιντεοσκοπήθηκε στην Γαλλία στο φεστιβάλ “La nuit des fees festival” της γαλλικής εταιρείας που εκδίδει τους δίσκους μας. Μια πραγματικά πολύ όμορφη συναυλία. Το βίντεο που ακόλουθη μιλάει από μόνο του!
Το δρώμενο“Psychostasia-The Performance”;
H Παράσταση “Psychostasia-The Performance” είναι ένα μουσικοθεατρικό δρώμενο σε συνεργασία με το Theatre Lab Company με τη συμμετοχή ηθοποιών, μουσικών και χορευτών, που βασίζεται μουσικά και εννοιολογικά στην τελευταία μας δισκογραφική δουλειά, το Ψυχοστασία. Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι για το εν λόγω project, μιας και μετά από τόσα χρόνια συνεργασίας με την αξιόλογη αυτή θεατρική ομάδα μας δόθηκε επιτέλους η ευκαιρία να εντάξουμε θεατρικά και κινησιολογικά δρώμενα στη μουσική μας και γενικότερα στις ιδέες που απορρέουν από εκείνη.
‘’Πραγματεύεται το ταξίδι των ψυχών στον αισθητό και μη αισθητό κόσμο, εμπνευσμένο απο μία αρχαία δοξασία. Η δοξασία αυτή ονομάζεται Ψυχοστασία και είναι στην ουσία η ζύγιση των ψυχών των ανθρώπων σε πλάστιγγα’’
Ο τελευταίος δίσκος τι ακριβώς πραγματεύεται;
Πραγματεύεται το ταξίδι των ψυχών στον αισθητό και μη αισθητό κόσμο, εμπνευσμένο απο μία αρχαία δοξασία. Η δοξασία αυτή ονομάζεται Ψυχοστασία και είναι στην ουσία η ζύγιση των ψυχών των ανθρώπων σε πλάστιγγα. Στην Ελλάδα κρίνεται η βιωσιμότητα του ανθρώπου εν ζωή ενώ στην Αίγυπτο απο το αποτέλεσμα της Ψυχοστασίας εξαρτάται η μέλλουσα ευδαιμονία της ψυχής μετά τον θάνατο.
Τα επόμενα σχέδια σας; Σκέφτεστε να εξελίξετε τον ήχο σας στο μέλλον πιθανώς με κάποιες προσθήκες άλλων οργάνων;
Είμαστε πάντα ανοιχτοί σε καινούριες ιδέες και πειραματισμούς. Δεν προκαθορίζουμε και δεν αποκλείουμε τίποτα. Αν αισθανθούμε την ανάγκη να αλλάξουμε κάτι θα το κάνουμε. Εξάλλου η εξέλιξη στον ήχο είναι ένα στοιχείο που απασχολεί όλους τους μουσικούς, αλλά σαν ένας παράγοντας που έχει να κάνει με το πως θα μορφοποιήσουν καλύτερα τις ιδέες τους και αυτό είναι κάτι που απορρέει φυσικά.
‘’‘Έχουμε ήδη στο συρτάρι αρκετά κομμάτια για τον επόμενο δίσκο και σκοπεύουμε άμεσα να ξεκινήσουμε τις ηχογραφήσεις.’’
Οι επόμενες ζωντανές εμφανίσεις;
Στις 24 του Γενάρη, έχουμε μια μεγάλη συναυλία στο Λονδίνο, στο Garage στο Islington,που είναι ένας από τους πιο γνωστούς συναυλιακούς χώρους της πόλης. Πριν από εμάς θα παίξουν support οι πολύ αξιόλογοι Spiritual front και ο Sieben.Είναι για μας μια πολύ σημαντική συναυλία κι έχουμε μεγάλες προσδοκίες. Για την ώρα ετοιμαζόμαστε πυρετωδώς γι’ αυτήν αλλά έχουμε και πολλά σχέδια για περισσότερες εμφανίσεις πιθανότατα και στην Ελλάδα.
Υπάρχουν ήδη έτοιμα σχέδια για τον επόμενο δίσκο;
Έχουμε ήδη στο συρτάρι αρκετά κομμάτια για τον επόμενο δίσκο και σκοπεύουμε άμεσα να ξεκινήσουμε τις ηχογραφήσεις.
Επίσης όποιος ενδιαφέρεται να μαθαίνει νέα του σχήματος μπορεί να ενημερώνεται από τους παρακάτω συνδέσμους:
http://daemonianymphe.com/
https://www.facebook.com/DaemoniaNympheOfficial
http://daemonianymphe-official.tumblr.com/
https://twitter.com/daemonianymphe
http://vimeo.com/daemonianymphe
Καλή συνέχεια στα άμεσα και έμμεσα σχέδια σας, όπως και στο περίτεχνο έργο σας! Με νέες πρωτόγνωρες μελωδίες και συναρπαστικά δρώμενα.
Ευχαριστούμε για τη φιλοξενία! Καλή επιτυχία να έχετε!
Φωτογραφίες : Γιάννης Κατσαρής