Συνέντευξη με τους Next Step Quintet
Επιμέλεια : Αλέξανδρος Γερασίμου
Δημοσιεύτηκε 14/10/2013 13:08
NEXT STEP QUINTET: Φιλτράροντας τη jazz μέσα από εννέα καινούργιες συνθέσεις…
Short bio: Πέντε νεαροί Έλληνες μουσικοί που έχοντας μοιραστεί πολλές μουσικές εμπειρίες λόγω της κοινής τους φοίτησης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, προχώρησαν στο «επόμενο βήμα». Στη δημιουργία αυτού του jazz σχήματος με σκοπό μέσα από τις δικές τους συνθέσεις και τον συλλογικό αυτοσχεδιασμό να σχηματίσουν τη δική τους πρόταση για τη jazz του σήμερα.
Οι Θοδωρής Κότσυφας (κιθάρα), Γιάννης Παπαδόπουλος (πιάνο), Ντίνος Μάνος (κοντραμπάσο) και Βασίλης Ποδαράς (ντραμς) γνωρίστηκαν ως φοιτητές στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου όπου και συμμετείχαν με διάφορους συνδυασμούς σε ποικίλα projects. Απόφοιτοι, στην Αθήνα πια, συναντήθηκαν τυχαία σε ένα jam session με τον ΕλληνοΣουηδικής καταγωγής Ορφέα Τσουκαλά (σαξόφωνο) και συνειδητοποίησαν ότι οι πέντε τους είχαν κοινό όραμα και κοινή άποψη για τη μουσική.
Info: Την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου θα εμφανιστούν ζωντανά στο Half Note Jazz Club
Που και πότε γνωριστήκατε και πως αποφασίσατε να συμπράξετε μαζί επίσημα ως γκρουπ;
Οι τέσσερις από εμάς σπουδάσαμε στο jazz τμήμα του Μουσικού Πανεπιστημίου στην Κέρκυρα,οπότε είχαμε κοινές εμπειρίες και σχεδόν παράλληλη πορεία.Το 2011 έχοντας πλέον όλοι έρθει στην Αθήνα γνωρίσαμε τον Ορφέα Τσουκαλά που παίζει σαξόφωνο σ ένα jam session και αφού παίξαμε είδαμε μια πολύ ωραία χημεία μεταξύ μας.Οπότε αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα κουιντέτο.
Πως προέκυψε το όνομα σας;
To όνομα μας έχει απ’τη μία σαφή αναφορά σ΄έναν απ’τους δισκους του πολύ σημαντικού μουσικού της σύγχρονης jazz σκηνής στη Νέα Υόρκη, του Kurt Rosenwinkel (Ο δίσκος του λέγεται επίσης «Τhe next step»). Παράλληλα, αυτό το γκρουπ είναι όντως το επόμενο βήμα για όλους μας καθώς,έχοντας τελειώσει τις σπουδές μας,ήρθαμε στην Αθήνα για να μπούμε στην πραγματική ζωή, να εξελιχθούμε και να δημιουργήσουμε,παίζοντας τη μουσική που μας εκφράζει.
Το τμήμα μουσικών σπουδών του Ιόνιου Πανεπιστημίου πόσο σας επηρέασε στην μελέτη, στην εξέλιξη και στον τρόπο σκέψη σας πάνω στη μουσική;
Η επιρροή του Ιονίου Πανεπιστημίου ήταν καταλυτική.Μας άνοιξε πραγματικά νέους ορίζοντες και μας έκανε να αγαπήσουμε βαθιά την μουσική και να την κάνουμε αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μας.Τέτοια πανεπιστήμια χρειάζεται αυτή η χώρα.Το καλό με αυτό το τμήμα και ειδικά στην jazz κατευθυνσή του,είναι ό,τι όλοι οι φοιτητές είχαμε σχηματίσει μια δημιουργική κοινότητα και εξελισσόμασταν καθημερινά μέσα από αυτην.Μοιραζόμασταν το πάθος μας για την μουσική,τις απορίες μας,τον τρόπο που μελετάμε,την μουσική που ακούμε,τους καλλιτέχνες που μας ενέπνεαν και όλα αυτά έδιναν κίνητρο και ώθηση για μάθηση σε όλους.Δεν ήταν ο στόχος η εξεταστική όπως έχει καθιερωθεί ως νοοτροπία του εκπαιδευτικού συστήματος,αλλά η καθημερινή και ουσιαστική μάθηση.
Πραγματοποιείτε εδώ το ντεμπούτο σας στη δισκογραφία με μια ιδιαίτερη κυκλοφορία που φέρει το όνομα του γκρουπ. Μιλήστε μου για το υλικό αυτής της δουλειάς.
Νομίζω πως ήταν πολύ φυσικό για μας η πρώτη μας κυκλοφορία να έχει το όνομα του γκρούπ γιατί σ’αυτό επικεντρωθήκαμε όλοι.Εννοώ πως δεν είχαμε κάποιο συγκεκριμένο concept κατά νού όταν φτιάχναμε τα πρώτα κομμάτια απλά επικεντρωνόμασταν στον ήχο του γκρουπ.Το υλικό προέκυψε μέσα από μερικά λάιβ και σχετικά λίγες πρόβες.Είναι σημαντικό να ευχαριστήσουμε και το Aλάβαστρον στο Παγκράτι, διότι μας έδωσε το βήμα να παρουσιάσουμε αυτή την μουσική και να πιστέψουμε σ αυτήν. Το Αλάβαστρον ήταν μια απ’τις καλύτερες μουσικές σκηνές που έχουν περάσει απ’την Αθήνα και δυστυχώς έκλεισε.
Ποιες είναι οι μουσικές που σας συγκινούν περισσότερο; Ποιους δίσκους ξεχωρίσατε τελευταία;
Νομίζω πως όλοι στο γκρούπ ακούμε πολλή μουσική.Θα έλεγα κυρίως jazz από την εποχή του swing στα 30-40s μέχρι σήμερα.Ταυτόχρονα όλοι έχουμε μεγαλώσει με ροκ μουσική αλλά και με κλασσίκή.Συγκροτήματα όπως οι Led Zeppelin, οι Pink Floyd, αλλά και από πίο σύγχρονα οι Radiohead είναι σίγουρα μεσα στις επιρροές μας.
Δίσκοι που ξεχωρίσαμε τελευταία θα έλεγα ότι είναι το “Voyager” του Eric Harland,το “Conflict of a man” από το group του Jamire Williams με τίτλο “Erimaj” ,το “In rainbows από Radiohead, το “Overgrown” από James Blake,και το “Saturday morning” από Ahmad Jamal.
Τι αποτελεί πηγή έμπνευσης για σας και τι σας οδηγεί στο να γράφετε μουσική; Από την άλλη υπάρχουν μουσικοί που να σας έχουν «επηρεάσει» πάνω στο δικό σας παίξιμο;
‘Εμπνευση αποτελεί κάθε τι που συμβαίνει γύρω μας,γιατί κάθε γεγονός προκάλει και ανάλογες σκέψεις και συναισθήματα.Το να γράφουμε και να παίζουμε μουσική είναι κάτι που βγαίνει φυσικά και είναι απλά μέρος της γενικότερης διαδικασίας που περιλαμβάνει η μουσική δημιουργία.Σίγουρα μας επηρεάζουν πολλές απ’τις μουσικές που ακούμε και αυτό αλλάζει με τα χρόνια.Το σημαντικότερο όμως είναι να βρεί κανείς μέσα από όλες αυτές τις επιρροές ποιος θέλει να είναι και να ανανεώνεται και να αναδημιουργείται μέσα από αυτές.
Πως θα χαρακτηρίζατε τη μουσική σας και σε ποιο μουσικό ιδίωμα θα την τοποθετούσατε;
Είναι δύσκολο γενικά να χαρακτηρίσει κανείς μια μουσική,ειδικά όταν κινείται στον χώρο της jazz που από μόνη της είναι κάτι παραπάνω από ένα ιδίωμα,είναι μια διεθνής γλώσσα ανεξάρτητα από τα διάφορα μουσικά στυλ.Αυτό που προσπαθούμε είναι να κρατάμε την μουσική μας ‘ανοιχτή’ μέσω του αυτοσχεδιασμού και να διαμορφώνουμε εκ νέου τον ήχο του γκρούπ,αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο επιρροής από οποιοδήποτε μουσικό στυλ.
Εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης (sοcιal networking).... Πραγματικά χρήσιμα εργαλεία ή πραγματικά αναγκαίο κακό;
Τίποτα δεν είναι από μόνο του καλό ή κακό.Υπάρχει η καλή και η κακή χρήση των εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης.Σίγουρα για ενεργούς μουσικούς και καλλιτέχνες γενικότερα είναι ο πιο εύκολος και άμμεσος τρόπος να ενημερώθει το κοινό τους και να προμηθευτεί τη δουλειά τους.
Τα λάιβ αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του γκρουπ; Με άλλα λόγια το να παρουσιάζονται οι συνθέσεις σας μπροστά στο κοινό εντάσσεται στη φιλοσοφία και τη ταυτότητα των Next Step Quintet;
Τα λαίβ είναι αναπόσπαστο κομμάτι του γκρούπ αλλά και της παράδοσης της jazz.Το υλικό που υπάρχει στον πρώτο μας δίσκο διαμορφώθηκε μέσα από τα λάιβ και μετά από κάποιες εμφανίσεις ήταν προφανές ότι έπρεπε να ηχογραφηθεί.Η έκθεση στον κόσμο και η ανταλλαγή ενέργειας μέσω της μουσικής είναι κάτι πολύ αληθινό και είναι το καλύτερο ‘τεστ’ για ένα γκρούπ και τη μουσική του.
Και μια που το έφερε η κουβέντα στην Κέρκυρα (ένα νησί με πλούσια μουσική παράδοση και ιδιαίτερη πνευματική κουλτούρα), πως ήταν τα πράγματα εκεί από άποψη μουσικών σκηνών, ανταπόκρισης του κοινού κτλ…
Η Κέρκυρα όντως είναι ένα νησί με πολιτισμικό πλούτο.Είναι το ιδανικό μέρος για ένα μουσικό πανεπιστήμιο.Μουσικές σκηνές ελάχιστες υπάρχουν αλλά είτε σε μικρά μαγαζάκια είτε στους χώρους του πανεπιστημίου διοργανώνονται διάφορες συναυλίες και δραστηριότητες.Το κοινό που ανταποκρίνεται είναι κυρίως φοιτητές από όλα τα τμήματα του Ιονίου Πανεπιστημίου αλλά και αρκετοί ντόπιοι.
Το άλμπουμ σας κυκλοφορεί από τη Puzzlemusik μία από τις πραγματικά ελάχιστες δισκογραφικές εταιρείες που υπάρχουν πλέον στη χώρα μας η οποία “λειτουργεί” σταθερά κόντρα στις …δυσοίωνες προβλέψεις που δείχνουν την ολοκληρωτική εξαφάνιση του cd (της απτής αίσθησης δηλαδή). Πιστεύετε όμως ότι αργά ή γρήγορα θα οδηγηθούμε σε αυτό το νέο τρόπο προώθησης και διανομής της μουσικής;
Ο τρόπος διανομής και προώθησης της μουσικής έχει αναμφίβολα αλλάξει εδώ και μερικά χρόνια.Η μεγαλύτερη διακίνηση μουσικής γίνεται μέσω του ίντερνετ πλέον.Το cd απλά κρατάει τον ρόλο του ως φυσική μορφή ηχητικού υλικού στοχεύοντας είτε σε κοινό που εξακολουθεί να το στηρίζει αλλά κυρίως λειτουργώντας ως θεμελιώση μιας κυκλοφορίας με σκοπό βασικά την προώθηση συναυλιών κλπ.Η Puzzlemusik είναι σίγουρα μια ιδιαίτερη περίπτωση δισκογραφικής εταιρίας η οποία κρατώντας υψηλό ποιοτικά επίπεδο στις κυκλοφορίες της καταφέρνει και επιβιώνει κρατώντας σοβαρό και χαμηλό προφίλ απέναντι σε δισκογραφικές εταιρίες που έπεσαν στο εύκολο χρήμα και την κακή ανακυκλώσιμη μουσική και φυσικά κλείνουν.
Πιστεύετε ότι σε αυτή τη χώρα όπως τη ζούμε τώρα, καθημερινά συμβαίνουν πράγματα στη τέχνη αλλά και γενικότερα στη κοινωνία παρά τη κρίση που επικρατεί;
Στην χώρα μας πάντα γινόντουσαν αξιόλογα πράγματα στην τέχνη και η ίδια η ιστορία έχει δείξει πόσες αξιόλογες καλλιτεχνικές προσωπικότητες έχουμε αναδείξει.Στις μέρες μας και λόγω της λεγόμενης ‘κρίσης’ βρισκόμαστε σε μία καλλιτεχνική έξαρση,γεγονός πολύ ενθαρρυντικό.Το βασικό πρόβλημα είναι ότι πολύ λίγοι φορείς νοιάζονται και προώθουν πλέον την τέχνη.Πάντα έτσι ήτανε αλλά αυτή η έξαρση δείχνει πως αρκετός κόσμος έχει ανάγκη να αλλάξει την υπερφύαλη ζωή που έκανε μέχρι τώρα και να ζήσει κάτι ποιο ουσιαστικό.Τα πράγματα σ αύτην την χώρα θα αλλάξουν,μόνο εάν, η κυβέρνηση βάλει πάνω απ’όλα μπροστά την παιδεία και τον πολιτισμό.
Τα επόμενα σχέδια των Next Step Quintet είναι…
Δουλεύουμε συνεχώς πάνω σε καινούρια μουσική και έχουμε έτοιμο σχεδόν το υλικό για τον επόμενο δίσκο.Επίσης παράλληλα με τα δικά μας κομμάτια έχουμε παρουσιάσει μερικές φορές ένα tribute στους Radiohead,ένα απ΄τα αγαπημένα μας pop/rock συγκροτήματα.Στόχος μας είναι πάνω απ’όλα να συνεχίσουμε να γράφουμε μουσική και να παίζουμε όλο και περισσότερο λαίβ προωθώντας την μουσική μας στην Ελλάδα και σιγά σιγά στο εξωτερικό.
Κάτι για το τέλος… Μέσα σε όλο αυτό το χάος κάνετε όνειρα;
Το χάος βρίσκεται μέσα μας,όσο υπάρχουν όνειρα δεν υπάρχει χάος.
Σχολιάστε το άρθρο
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
-
DJANGOFEST : Συνέντευξη με την Υπεύθυνη Συντονισμού Έφη Σαράντη
DJANGOFEST Αthens Gypsy Jazz Festival: Προτάσσοντας τη μουσική του μεσοπολέμου με όχημα τη διαφορετικότητα.
περισσότερα > -
Συνέντευξη με τους O3
Οι O3 είναι ένα jazz trio με 3 νέους που κάνουν πλάκα παίζουν... όχι για πλάκα και βγάζουν μάτια με το παίξιμό τους...
περισσότερα > -
Συνέντευξη με τον Λεωνίδα Μαριδάκη
Παίζοντας με μια «Banda Me Renda» !!
περισσότερα >