page top

Συνέντευξη με τους Ghost Notes

Επιμέλεια : Μαρία Καστανή

Δημοσιεύτηκε 14/11/2013 16:46

Έχω την τιμή και τη χαρά να σας παρουσιάσω τους Ghost Notes από το Βόλο, ένα καταπληκτικό σχήμα που παίζει gypsy jazz με έμφαση στον Django Reinhardt, τον μεγάλο δημιουργό και δάσκαλο του ιδιώματος αλλά και swing. Αν και η μπάντα σχηματίστηκε το 2012, τα 3 μέλη της έχουν γράψει πολλά χιλιόμετρα προσωπικής ενασχόλησης με τη μουσική μιας και διαθέτουν πολύ μεγάλη μουσική παιδεία και κατάρτιση μέσα από σοβαρές σπουδές και επαγγελματική παρουσία στο χώρο. Αξίζει να σημειωθεί πως ο Δημήτρης και η Έλενα έχουν ασχοληθεί στα πλαίσια των σπουδών τους και με τη μουσική ως μέσο θεραπείας όπως για παράδειγμα τη δυσλεξία.

Ο Νίκος, ο τρίτος της παρέας, έχει 20ετή εμπειρία στα μουσικά δρώμενα και επτά δίσκους στο ενεργητικό του.

Ας καλωσορίσουμε λοιπόν τον Δημήτρη Πολίτη, την Έλενα Μαλάμου και τον Νίκο Βάϊου.


Ποια ήταν τα πρώτα σας ακούσματα και πως καταλήξατε να ασχοληθείτε με τη Manouche (Gypsy) Jazz;

Ξεκινήσαμε πάνω-κάτω από την ηλικία των 12-13 ετών να ακούμε από κλασσικό rock και metal, μέχρι κλασσική μουσική. Στη συνέχεια, όλοι μας αρχίσαμε να μαθαίνουμε μουσικά όργανα, και η αναζήτηση των περαιτέρω μουσικών ακουσμάτων ήταν αναπόφευκτη. Ακούγαμε και συνεχίζουμε να ακούμε στυλ όπως mainstream jazz, fusion, country, blues, κ.ά. Με τη Gypsy Jazz ήρθαμε σε επαφή το 2000 σαν άκουσμα, με καλλιτέχνες όπως οι Rosenberg Trio, Bireli Lagrene, Angelo Debarre, και φυσικά τον μεγάλο Django Reinhardt. Βρεθήκαμε σαν μπάντα τον χειμώνα του 2012, μετά από συνειδητή απόφαση να ασχοληθούμε με αυτό το είδος μουσικής. Η αρχική ιδέα ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2012, παίζοντας διασκευές rock και pop τραγουδιών με swing ύφος. Αργότερα τελικά η μπάντα κατέληξε να παίζει instrumental gypsy jazz και balkan ρεπερτόριο, και πολλά δικά της κομμάτια.

Tι σημαίνει αυτό το jazz ιδίωμα για σας σε σχέση με την τεχνική του παιξίματος της κιθάρας κυρίως;

Για εμάς αυτό το πολυπρόσωπο στυλ μουσικής μας δίνει την ευκαιρία να μπορέσουμε να ελευθερωθούμε πλήρως, χωρίς κανένα μουσικό όριο  ένα πολύ κοινό και γνώριμο στοιχείο της Jazz γενικότερα  μέσω της μελωδίας, του αυτοσχεδιασμού, και γενικότερα του ιδιαίτερου αυτού τρόπου έκφρασης, που έχει και πολύ μεγάλη σχέση, λόγω της Βαλκανικής καταγωγής του, με την Ελλάδα. Όσο αναφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά, εν ολίγοις να αναφέρουμε ότι από τον τρόπο παιξίματος της πένας, τα ''χρώματα'' των συγχορδιών, τον χορευτικό ρυθμό la pompe, μέχρι το γεγονός ότι δεν υπάρχουν επί τω πλείστον τύμπανα στις Gypsy Jazz μπάντες που συνεπάγεται ότι το έγχορδο rhythm section είναι υπεύθυνο για το πως θα ''χορέψει'' η μπάντα και ο κόσμος  είναι μεγάλη πρόκληση για έναν μουσικό και δη για έναν κιθαρίστα, μιας και το στυλ γεννήθηκε ουσιαστικά από τον Django Reinhardt.

Ο πατριάρχης του ιδιώματος, ο Django Reinhardt, λόγω τραυματισμού των δαχτύλων του από μια πυρκαγιά στο τροχόσπιτό του που κατέστησε 2 από τα δάκτυλά του ημι-παράλυτα, υιοθέτησε ένα συγκεκριμένο στυλ παιξίματος που χαρακτηρίζει το παίξιμο της κιθάρας της Gypsy Jazz. Πόσο καθοριστικό ήταν αυτό που έκανε ο Django και πόσο δύσκολο είναι για ένα κιθαρίστα να το διδαχτεί, να το μελετήσει και να το εντάξει στις δεξιότητές του;

Αυτό που έκανε ο Django Reinhardt εκείνη την εποχή ήταν πραγματικά αξιοθαύμαστο από πολλές απόψεις. Καταρχήν ήταν ο πρώτος που ενέταξε την κιθάρα στη jazz μουσική στην Ευρώπη, και από τους πρώτους στον κόσμο  αν όχι ο πρώτος. Είναι ο ιδρυτής της Manouche μουσικής, δηλαδή ο πρώτος που πάντρεψε το swing, την τσιγγάνικη, και τη musette μουσική, και ο πρώτος που χρησιμοποίησε ενίσχυση στην κιθάρα. Αξιοθαύμαστο επίσης είναι ότι μέσω του προβλήματος που είχε στο χέρι του κατάφερε να δημιουργήσει ένα καινούριο σύστημα προσέγγισης, τεχνικά, της κιθάρας που εκτός ότι ήταν ευφυέστατο, τον καθιστούσε παράλληλα και ως τον μεγαλύτερο βιρτουόζο της εποχής του, με πολύ μεγάλη διαφορά από τους υπόλοιπους. Σημειωτέον δε, ότι πριν το ατύχημά του έπαιζε banjo και κιθάρα κανονικά, που σημαίνει ότι είχε τεράστια πνευματική δύναμη για να κάνει το μειονέκτημά του πλεονέκτημα. Μέχρι και σήμερα, 60 χρόνια μετά το θάνατό του, θεωρείται τεχνικά άρτιος και πολλοί θα λέγαμε ότι αν έκανε σήμερα ότι έκανε πριν 80 χρόνια, πάλι θα θεωρούταν πρωτοπόρος. Θεωρούμε ότι για να διδαχτεί και να μελετήσει κάποιος αυτό το στυλ μουσικής πρέπει να το αγαπάει όπως συμβαίνει με τα πάντα όσο αναφορά την τέχνη τίποτα δεν είναι δύσκολο αν πραγματικά κάποιος θέλει να κάνει κάτι.

Οι κιθάρες που χρησιμοποιούνται για τη Gypsy Jazz είναι πολύ ιδιαίτερα όργανα;

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τις ιδιαιτερότητές τους και τις διαφορές τους με τις κιθάρες που χρησιμοποιούνται σε άλλα είδη jazz; Αναφέρομαι κυρίως στις κιθάρες του Henri Selmer που σχεδίασε ο Mario Maccaferri.

Οι διαφορές με τις υπόλοιπες κιθάρες που χρησιμοποιούνται σε άλλα στυλ μουσικής είναι αρκετές και σημαντικές. Φυσικά υπάρχουν και κάποια κοινά χαρακτηριστικά με τα υπόλοιπα ακουστικά όργανα. Οι ουσιαστικές διαφορές είναι ότι λόγω της εποχής που κατασκεύαζαν αυτού του είδους τις κιθάρες, η τεχνοτροπία ήταν διαφορετική από ότι σήμερα, γιατί οι απαιτήσεις τότε ήταν διαφορετικές. Για παράδειγμα, οι κιθάρες που σχεδίαζε ο Mario Maccaferri που έπαιζε ο Django Reinhardt – χωριζόντουσαν σε δύο είδη: τις Oval hole, οι οποίες είχαν μία μικρή οβάλ τρύπα, και τις D hole, οι οποίες είχαν μία τρύπα σε σχήμα ''D'' αντίθετα με τις σημερινές ακουστικές κιθάρες που σχεδιάζονται με στρογγυλές μεγαλύτερες τρύπες, ως επί τω πλείστον. Είχαν χορδιέρα, και μετακινούμενο καβαλάρη. Η ταστιέρα ήταν μεγαλύτερη σε έκταση από ότι οι συνηθισμένες ακουστικές κιθάρες. Επίσης τα καπάκια της κιθάρας ήταν laminated (δηλαδή κομμάτι – κομμάτι), και όχι solid (ένα συμπαγές κομμάτι), όπως σε πολλές σημερινές κιθάρες. Οι πένες, επίσης, έπαιζαν πολύ σημαντικό ρόλο στο ηχητικό αποτέλεσμα και την ένταση της κιθάρας, και ήταν πολύ μεγαλύτερες από ότι οι κοινές πένες που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι στις ακουστικές και στις ηλεκτρικές κιθάρες σήμερα. Όλα αυτά, και άλλα πολλά, συνωμοτούν στο να καθιστούν την κιθάρα αυτή ιδιαίτερη.

Πόσο δημοφιλής είναι η Gypsy Jazz στην Ευρώπη και την Ελλάδα;

Φαντάζομαι στη Γαλλία και το Βέλγιο, τα λημέρια του Django, η συγκεκριμένη μουσική θα απολαμβάνει πολύ μεγαλύτερη δημοτικότητα απ’ ότι σε άλλα μέρη.

Μετά το θάνατο του Django Reinhardt, και συγκεκριμένα από τη δεκαετία του 60 μέχρι και τα τέλη του 70, το manouche ήταν δημοφιλές μόνο στη Γαλλία και το Βέλγιο, και λιγότερο στην Ολλανδία και την Γερμανία. Από τη δεκαετία του 80 μέχρι και τα τέλη του 90 η Gypsy Jazz διαδόθηκε σε όλη την Ευρώπη. Σήμερα μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι είναι από τα δημοφιλέστερα μουσικά ιδιώματα, με μπάντες σε όλο τον κόσμο, ειδικά στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα το στυλ αυτό εδραιώθηκε τα τελευταία χρόνια, με αξιόλογες μπάντες, οι οποίες έχουν και συμμετοχές στο εξωτερικό. Το θετικό είναι ότι ο πήχης ανεβαίνει καθημερινά, και εμφανίζονται όλο και περισσότερες μπάντες που παίζουν αυτό το στυλ. Εμείς γίναμε μέρος αυτού του συνόλου πρόσφατα, και αγκαλιαστήκαμε θερμά με τον καλύτερο τρόπο από τον κόσμο και τις μπάντες, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Διαβάζοντας τα βιογραφικά σας, έμεινα έκπληκτη από τις σπουδές σας και τις μουσικές σας δραστηριότητες. Θα θέλατε (απευθύνεται στον καθένα ξεχωριστά) να μας πείτε λίγα λόγια γι’ αυτά; Πως και πότε συναντήθηκαν οι δρόμοι σας και πως αποφασίσατε να δουλέψετε μαζί;

Ο Δημήτρης (lead κιθάρα) σπούδασε στο Ωδείο ''Φίλιππος Νάκας'' και διακρίθηκε για υποτροφία στο ''Berklee College of Music''. Κάνει σεμινάρια, μαθήματα από το 2002, είναι ιδρυτής και ιδιοκτήτης των Attitude Studios (2006 - 2008), και των BPM Studios (2008 – σήμερα), συνεργάζεται με καλλιτέχνες σαν session κιθαρίστας, παραγωγός, ηχολήπτης, συνθέτης, ενορχηστρωτής, και είναι ιδρυτής και διοργανωτής του ετήσιου φεστιβάλ GUITAR JAM FESTIVAL για 4 συνεχόμενα χρόνια.
Η 'Ελενα Μαλάμου (ρυθμική κιθάρα) σπούδασε ''Διαχείριση Μουσικής Βιομηχανίας και Διοργανώσεις Εκδηλώσεων'' BA (Hons), ''Popular Music'' ΜΑ , και ''Εισαγωγή στη Μουσικοθεραπεία'', είναι ιδρύτρια και ιδιοκτήτρια της εταιρείας ''Black SpaceCat Promotions'' (2009 - σήμερα), διοργανώτρια συναυλιών, και δουλεύει ως tour manager.
Ο Νίκος Βαϊου (κοντραμπάσο) είναι ιδρυτής και ιδιοκτήτης των Ni.Va. Studios, και έχει πολυάριθμες εμφανίσεις στο ενεργητικό του.

Τον Νοέμβριο του 2012 αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε πρόβες για να γνωρίσουμε το είδος πρακτικά. Μετά από 2 εβδομάδες αποφασίσαμε να κάνουμε το πρώτο μας live στο Βόλο. 3 εβδομάδες μετά την πρώτη μας συναυλία αποφασίσαμε να ηχογραφήσουμε το πρώτο μας album, διότι ο Δημήτρης είχε ήδη συνθέσει τα κομμάτια του δίσκου. Μετά από μία σύντομη συζήτηση, και ενώ ήδη είχαμε μπει στο studio για να ηχογραφήσουμε, τον Ιανουάριο αποφασίσαμε να σχεδιάσουμε μια Ευρωπαϊκή περιοδεία. Μετά από ατέλειωτες ευχάριστες ώρες ηχογραφήσεων, προβών, συναυλιών, και οργάνωσης της Ευρωπαϊκής περιοδείας, φτάσαμε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την παρουσίαση του Album μας, ''Jazzy-Key'', και την πρώτη μας περιοδεία που συμπεριλάμβανε 10 συναυλίες (Αθήνα, Φλωρεντία, Μπολόνια, 2 live στην Πράγα, Βερολίνο, Μάαστριχτ, Βρυξέλλες, Λονδίνο, Λλάντρισαντ). Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων συμπεριλάβαμε στην μπάντα μας τον Δήμο Βουγιούκα στο ακορντεόν, που μας συνόδευσε και στην περιοδεία.
Όλα αυτά ξεκίνησαν από το γεγονός ότι είμαστε μία πολύ καλή παρέα μουσικών που γνωριζόμαστε καλά, και συναντηθήκαμε την κατάλληλη στιγμή, που είχαμε όλοι την ίδια ανάγκη.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια που περιλαμβάνουν περιοδείες σας, εμφανίσεις σας εντός και εκτός της χώρας αλλά και κάποιο δισκογραφικό σας υλικό;

Τα μελλοντικά μας σχέδια συμπεριλαμβάνουν live εμφανίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Αυτή τη στιγμή ήδη έχουμε ξεκινήσει να διοργανώνουμε το δεύτερο Ευρωπαϊκό tour, μιλάμε για συναυλίες στην Ελλάδα, ετοιμάζουμε σεμινάρια στη Βόρεια Ελλάδα, και με τον καινούριο χρόνο αρχίζουμε τις ηχογραφήσεις του καινούριου μας Album. Δεν μπορούμε να ανακοινώσουμε κάτι επίσημα αυτή τη στιγμή για τις μελλοντικές μας συναυλίες.

Πόσο ώριμο είναι το ελληνικό κοινό για να αγκαλιάσει τη Gypsy Jazz;

Δεν είμαστε σε θέση να κρίνουμε πόσο ώριμο είναι το Ελληνικό κοινό. Το μόνο που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι ότι εμείς θα προσπαθήσουμε να προσελκύσουμε όσο περισσότερο κόσμο μπορούμε σε αυτό το νέο για την Ελλάδα στυλ μουσικής. Η αλήθεια είναι ότι πιστεύουμε ότι ο Έλληνας έχει μέσα του το στοιχείο της Gypsy Jazz, από τα παλαιότερα χρόνια που οι μουσικοί στην Ελλάδα είχαν κοινές επιρροές και κοινά στοιχεία με αυτή τη μουσική.

Γνωρίζω πως είσαστε από το Βόλο αλλά έχετε κάνει και κάποιες εμφανίσεις εδώ στην Αθήνα. Υπάρχει κάποιο σταθερό πρόγραμμα εμφανίσεων σας στην Αθήνα;

Οι έδρες της μπάντας είναι δύο: Αθήνα και ο Βόλος. Δεν έχουμε κάποιο σταθερό πρόγραμμα εμφανίσεων στην Αθήνα. Όποιος ενδιαφέρεται για τα προσεχή μας live μπορεί να επισκεφθεί την ιστοσελίδα μας ή και να κατεβάσει το Application της μπάντας για iPhone, Androids και Tablets.

Υπάρχουν άλλα μουσικά είδη που κεντρίζουν το ενδιαφέρον σας;

Ο καθένας μας ξεχωριστά ακούει και παίζει πολλά και διαφορετικά στυλ μουσικής. Αναφορικά κάποια από αυτά είναι: jazz, blues, funk, country, folk, fusion, metal, bebop, classical, balkan κ.α. Όλες οι μουσικές είναι ευπρόσδεκτες στα αυτιά μας, απλά κάποιες από αυτές λιγότερο, και άλλες περισσότερο.

Ευχαριστώ πολύ!

Εμείς ευχαριστούμε.

The Ghost Notes
Δημήτρης Πολίτης
Έλενα Μαλάμου
Νίκος Βαϊου

Επαφή με τους Ghost Notes
https://www.facebook.com/theghostnotesjazzmanoucheband
https://twitter.com/The_Ghost_Notes
http://www.youtube.com/user/TheGhostNotesBand


Η συνέντευξή αυτή αναρτήθηκε στις 29 Οκτωβρίου 2013 στο προσωπικό blog της Μαρίας Καστάνη και την ευχαριστούμε πολύ για την παραχώρηση. (www.jazzbluesrock.gr)

Δείτε τη συνέντευξη και εδώ:
http://rhythmichorizons.blogspot.gr/2013/10/ghost-notes-rhythmic-horizons.html

Σχολιάστε το άρθρο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Facebook
Twitter GooglePlus