Improtech Paris - Αθήνα 2019 στη ΣΤΕΓΗ 26-29 Σεπτεμβρίου
Δημοσιεύτηκε 3/1/2020 11:08
IMPROTECH 2019
Improtech Paris - Αθήνα 2019 (ikPA’19)
26-29 Σεπτεμβρίου 2019 | ΣΤΕΓΗ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΩΝΑΣΗ & ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
2019
Χορηγός Επικοινωνίας : JAZZBLUESROCK.GR
Από το Παρίσι στην Αθήνα. Από τον μουσικό αυτοσχεδιασμό στην ψηφιακή νοημοσύνη. Δύο πόλεις ενώνονται μέσα από μια σειρά συναντήσεων που γεφυρώνουν τέχνη και επιστήμη.
Πώς αποκτούν μουσικότητα οι μηχανές; Πώς συνυπάρχουν οι μουσικοί με τις μηχανές; Μπορεί ένα ψηφιακό σύστημα, όσο πολύπλοκο κι αν είναι, να παράγει μουσική που να πείθει απόλυτα τους ανθρώπους; Ποια στερεότυπα κωδικοποιούνται στα ψηφιακά συστήματα και αναπαράγονται από αυτά;
Η Στέγη εγκαινιάζει τη σαιζόν δηλώνοντας για άλλη μία φορά το ενδιαφέρον της για την καινοτομία στον χώρο των τεχνών, με ένα φεστιβάλ-εργαστήριο αφιερωμένο στον Μουσικό Αυτοσχεδιασμό (Improvisation) σε σχέση με την Ψηφιακή Νοημοσύνη (Digital Intelligence). Για τέσσερις ημέρες, από 26 έως 29 Σεπτεμβρίου, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και στο Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δρακόπουλος» (Πανεπιστημίου 30), προηγμένα τεχνολογικά συστήματα αλληλεπιδρούν ζωντανά και δημιουργικά με μουσικούς στο Improtech 2019.
Μετά τη Νέα Υόρκη και τη Φιλαδέλφεια, το Παρίσι ενώνεται με την Αθήνα στο Improtech Paris-Αθήνα (ikPA’19). Πρόκειται για μια σειρά γεφυρωτικών συναντήσεων τέχνης και επιστήμης, με διαλέξεις, εργαστήρια, demos και συναυλίες, στις οποίες συμμετέχουν σημαντικά ονόματα του αυτοσχεδιασμού και της ανερχόμενης μουσικής σκηνής από το Παρίσι, την Αθήνα και άλλες πόλεις.
Με την υποστήριξη της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, του IRCAM του Centre Pompidou και του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, το ikPA’19 θα γονιμοποιήσει μια εκρηκτική συνεύρεση σημαντικών ερευνητικών ομάδων και επιστημόνων με γνωστές προσωπικότητες της τζαζ, της σύγχρονης δημιουργίας και της παραδοσιακής μουσικής. Οι ομιλίες καλύπτουν ποικίλα γνωστικά πεδία, όπως είναι η μουσική μέσω υπολογιστών, η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική, η μουσικολογία, η φιλοσοφία και οι κριτικές σπουδές. Από τον σημαντικό ακαδημαϊκό Gérard Assayag στον εμβληματικό σαξοφωνίστα Evan Parker, από τον φιλόσοφο και κιθαρίστα της τζαζ Garry
Hagberg στον καθηγητή επιστήμης υπολογιστών & μουσικής στο Πανεπιστήμιο της Βικτόρια του Καναδά, Γιώργο Τζανετάκη, από τον ιδιοφυή μουσικό και πανεπιστημιακό Steve Lehman στον καθηγητή αμερικανικής μουσικής στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια, George E. Lewis, το Improtech 2019 προσφέρει μία μοναδική ευκαιρία για διαπολιτισμικές και διεπιστημονικές συναντήσεις μεταξύ ερευνητικών και δημιουργικών κοινοτήτων, που κορυφώνονται σε τρεις συναυλίες.
Συντελεστές
Επιμέλεια: Gerard Assayag, Αναστασία Γεωργάκη, Χρήστος Καρράς
Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, IRCAM, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Με την υποστήριξη: Collegium Musicae – Πανεπιστήμιο της Σορβόννης, Γαλλικό Ινστιτούτο
Πρόγραμμα
ΠΕΜΠΤΗ 26 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
18:00-22:30 Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (Μικρή Σκηνή) | ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ
18:00 ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΜΑ
Αναστασία Γεωργάκη, Χρήστος Καρράς, Gérard Assayag, Marc Chemillier
Εναρκτήρια Κεντρική Ομιλία: «Αυτοσχεδιασμός με την τεχνολογία ως τρόπο ζωής: Μαθαίνοντας για την ελευθερία με τον Arnold Davidson»
George Lewis (Columbia University, ΗΠΑ)
20:00 ΣΥΝΑΥΛΙΑ #1
Evan Parker, Matt Wright, Peter Evans, Mark Nauseef
“Trance Map+”
Σαξόφωνα, live electronics, τρομπέτα, κρουστά
Michelle-Agnes Magalhaes, Frederic Bevilacqua και προσκεκλημένοι
“In good company”
Για δύο πιανίστες, προσκεκλημένους μουσικούς και συσκευές webaudio
Georg Hajdu
“Just Her – Jester – Gesture”
Για ενισχυμένη καλίμπα (από τη Lin Chen) και live electronics
Raphaël Imbert, Benjamin Lévy, Mourad Benhammou
“Α.Ι. Swing”
Σαξόφωνα, σύστημα υπολογιστή OMax 5, τύμπανα
Δημήτρης Βασιλάκης με φοιτητές του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Προσκεκλημένοι: Αναστασία Γεωργάκη, Raphaël Imbert και Benjamin Lévy
Σαξόφωνα, κιθάρες, φωνητικά, ακορντεόν, live electronics, σύστημα υπολογιστή OMax 5 και DYCI2
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 27 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
9:00–13:30 Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ «ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ» (Πανεπιστημίου 30) | ΟΜΙΛΙΕΣ
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ, ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Κεντρική ομιλία: «Αντίληψη, ενσωματότητα και εκφραστικότητα στον αυτοσχεδιασμό από ανθρώπους και ηλεκτρονικούς υπολογιστές»
Γιώργος Τζανετάκης (University of Victoria, Καναδάς)
«Δεν έχει τελειώσει μέχρι να τελειώσει: Θεωρία του Νου, κοινωνική νοημοσύνη και αυτοσχεδιαστικές μηχανές»
Ian Gold και Eric Lewis (McGill University, Μόντρεαλ, Καναδάς)
«Αυτοσχεδιασμός με ενισχυμένο εκκλησιαστικό όργανο και φωνητικά εργαλεία: Χειρονομία, ήχος, μουσική (Cantor digitalis)»
Christophe d’Alessandro (Πανεπιστήμιο της Σορβόννης, Γαλλία)
«Δημιουργικότητα, σύμμειξη και αυτοσχεδιασμός: Μια μελέτη περίπτωσης που αφορά την αρμονία»
Αιμίλιος Καμπουρόπουλος (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης)
«Κάνε τον υπολογισμό: Μουσική δημιουργικότητα και αυτοσχεδιασμός υπό το φάσμα της Πληροφορικής»
Μάξιμος Καλιακάτσος-Παπακώστας (Ιόνιο Πανεπιστήμιο)
«Αυτοσχεδιασμοί από παιδιά με τη χρήση τεχνολογιών αντανακλαστικής αλληλεπίδρασης (reflexive interaction) – Υπολογιστική μουσική ανάλυση στο Ευρωπαϊκό Έργο MIROR»
Χριστίνα Αναγνωστοπούλου, Αγγελική Τριανταφυλλάκη, Αντώνης Αλεξάκης (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
16:00–19:00 Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (The Galaxy Studio, Γαλαξία 2) | ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΔΡΑΜΑ
«Kinaesonics: Χειροτεχνία και υπερδιαστασιακότητα (σύστημα Bodycoder)»
Mark Bokowiec, Julie Wilson-Bokowiec (University of Huddersfield, Αγγλία)
«Διαδραστικά εργαλεία δράματος»
Γιώργος Πέτρας (Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης), Παναγιώτης Ε. Τσαγκαράκης (ανεξάρτητος μηχανικός ήχου), Αναστασία Γεωργάκη (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
«Συλλογική περφόρμανς και αυτοσχεδιασμός με τη χρήση του CoMo-Elements»
Michelle Agnes Magalhaes (συνθέτρια, IRCAM, Γαλλία), Frédéric Bevilacqua (ερευνητής, IRCAM, Γαλλία)
20:00–22:30 Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (Μικρή Σκηνή) | ΣΥΝΑΥΛΙΑ #2
Bernard Lubat, Sylvain Luc, Marc Chemillier, Gérard Assayag
“Lubax Lux”
Πιάνο, κιθάρα, συστήματα υπολογιστή Omax και DJazz
Lara Morciano
“Philiris”
Πιάνο, καταγραφή κίνησης, μορφοτροπείς και electronics σε πραγματικό χρόνο
George Lewis, Evan Parker, Mari Kimura, Στυλιανός Δήμου, Voyager
“Voyager: Interactive Quintet” (2007/2019)
Τρομπόνι, σαξόφωνα, βιολί, live electronics, διαδραστικός πιανίστας Voyager
Mari Kimura, Pierre Couprie, Gyorgy Kurtag, Hugues Genevois
“A Close Encounter of the Seventh Kind”
Βιολί, live electronics, HandSonic, Koncertdoboz
Rémi Fox, Jérôme Nika
“C’est pour ça”
Σαξόφωνα και σύστημα υπολογιστή DYCI2
ΣΑΒΒΑΤΟ 28 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
9:00–13:30 Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ «ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ» (Πανεπιστημίου 30) | ΟΜΙΛΙΕΣ
ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ, ΨΗΦΙΑΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Κεντρική ομιλία: «Από την ψηφιακή προς την ανθρώπινη νοημοσύνη στην έρευνα για τη μουσική κατανόηση»
Xavier Serra (Universitat Pompeu Fabra, Ισπανία)
«Μορφές παρουσίας στον ορχηστρικό και ηλεκτρονικό αυτοσχεδιασμό σε σχέση με πολιτισμικά πλαίσια»
Marc Chemillier (EHESS, Γαλλία)
«“Jazz Mapping”: Θεματική ανάπτυξη και αφήγηση ιστοριών στον τζαζ αυτοσχεδιασμό»
Δημήτρης Βασιλάκης (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
«Μετρικοί πολυρυθμοί (metrical polyrhythms) και πολυχρονικότητα (polytemporality) σε περιβάλλοντα ζωντανού αυτοσχεδιασμού»
Σάμι Αμίρης (Αμερικανικό Κολλέγιο, Athens Big Band), Αντώνης Λαδόπουλος (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αμερικανικό Κολλέγιο)
«Πολυφωνικές συνομιλίες»
Peter Nelson (University of Edinburgh, Σκοτία)
«Αναλώσιμη μουσική»
Georg Hajdu (Hochschule für Musik und Theater Hamburg, Γερμανία)
16:00–19:00 Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (The Galaxy Studio, Γαλαξία 2) | ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
ΒΙΝΤΕΟΠΑΙΧΝΙΔΙΑ, ΚΙΝΗΤΑ, ΜΟΡΦΟΤΡΟΠΕΙΣ (TRANSDUCERS)
«Το Δυναμικό Σύστημα Κρουστών (Dynamic Percussion System): Μια μηχανή διαδικαστικής μουσικής (procedural music) για βιντεοπαιχνίδια»
Daniel Brown (Intelligent Music System, ΗΠΑ)
«Αυτοσχεδιασμός με αισθητήρες κίνησης και ζωντανή κωδικοποίηση: Συνδυασμός χορού και ορχηστρικού αυτοσχεδιασμού»
Ιωάννης Ζάννος (Ιόνιο Πανεπιστήμιο)
«Σύνθεση “musique mixtes”: Ακουστικοί χώροι, αυτοσχεδιασμός και χειρονομίες»
Lara Morciano (συνθέτρια, Ιταλία), José-Miguel Fernandez (συνθέτης, IRCAM, Γαλλία)
20:00–22:30 Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (Μικρή Σκηνή) | ΣΥΝΑΥΛΙΑ #3
Jaap Blonk, Hervé Sellin, Georges Bloch
“Paris Bout à Bout”
Προβολή-συναυλία στην ταινία “Bout à Bout” της Nurith Aviv. Φωνή, πιάνο, συστήματα υπολογιστή OMax και DYCI2
Mark Bokowiec και Julie Wilson-Bokowiec
“HEXIS”
Για Kinaesonics, σύστημα Bodycoder και σολίστα
Marc Chemillier και Camel Zekri
“Gnawa Machine”
Ενισχυμένη κιθάρα, πλήκτρα, συστήματα υπολογιστή DJazz και Le Cercle
Ορέστης Καραμανλής και Γιώργος Γαργάλας
“BitVox”
Για beatbox και live electronics σε φορητό υπολογιστή
Steve Lehman και Jerôme Nika
“Silver Lake Studies”
Σαξόφωνα, live electronics, σύστημα υπολογιστή DYCI2
ΚΥΡΙΑΚΗ 29 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
9:00–13:30 ΕΘΝΙΚΟ & ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ, ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ «ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ» (Πανεπιστημίου 30) | ΟΜΙΛΙΕΣ
ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ
Κεντρική ομιλία: «Κατανεμημένη δημιουργικότητα, ορισμένες δεοντολογικές πτυχές του ομαδικού αυτοσχεδιασμού και η (ανθρωποειδής) αλληλεπίδρασή μας με τις ψηφιακές οντότητες»
Garry L. Hagberg (Bard College, ΗΠΑ)
«Το πρότζεκτ MICA: Μουσικός αυτοσχεδιασμός και συλλογική δράση»
Clement Canonne (IRCAM, CNRS, Γαλλία) και Pierre Saint-Germier (IRCAM, Γαλλία)
«Ηθική των Μηχανών (Machine Ethics) και μουσική δημιουργικότητα»
Γιώργος Κωστελέτος, Αναστασία Γεωργάκη (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
«ΑΙ-Αισθητική: Τεχνητή Νοημοσύνη στη μουσική και στην τέχνη»
Harry Lehmann (φιλόσοφος, Γερμανία)
«Η φαινομενολογία του αυτοσχεδιασμού υποβοηθούμενου από υπολογιστή και η συγκρότηση του εικονικού μουσικού υποκειμένου»
Ιάκωβος Σταϊνχάουερ (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
«Αυτοσχεδιάζοντας (με) την αμηχανία»
Δανάη Στεφάνου (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης)