Συνέντευξη Θόδωρος Καπηλίδης (Theo Kapilidis)
Επιμέλεια: Ευθύμης Παράς
Δημοσιεύτηκε 1/5/2019 21:50
Συνέντευξη με τον Θόδωρο Καπηλίδη (Theo Kapilidis)
Με αφορμή την κυκλοφορία του νέου άλμπουμ του Θόδωρου Καπηλίδη μιλήσαμε μαζί του για την νέα αυτή δουλειά που ετοίμασε και μας παρουσιάζει.
Αγαπητέ Θόδωρε σε καλωσορίζουμε στο JazzBluesRock.gr και νομίζω τώρα ότι είναι η πιο κατάλληλη περίοδος για να κάνουμε αυτήν την κουβέντα.
Προέρχεσαι από μια οικογένεια που λάτρευε τη μουσική σύμφωνα με το βιογραφικό σου μιας και ο πατέρας σου είχε ένα κατάστημα δίσκων. Μίλησε μας για τις πρώτες σου ανησυχίες σε σχέση με τη μουσική.
Φανταστείτε ένα παιδί 7 χρονών να σηκώνεται το πρωί να πλένεται, να παίρνει πρωινό, και μετά για να πάει σχολείο (τα πρώτα χρόνια που θυμάμαι το διαμέρισμα μας ήταν πάνω από το μουσικό κατάστημα του Πατέρα μου με κοινή είσοδο) να διασχίζει έναν χώρο με μουσικά όργανα, ενισχυτές, βυνιλια, 45αρια, πικ απ κτλ., να βλέπει τον Χατζιδάκι και τον Θεοδωράκη να του χαμογελάει από τα κρεμασμένα εξώφυλλα, όπως και τον Τσιτσάνη, και τους Beatles, αλλά να έπρεπε να ψάξει όμως βαθιά στα ράφια για να βρει έναν από τους λίγους Τζαζ δίσκους που υπήρχαν εκεί. Όπως αυτός του Art Blakey με τους Jazz Messengers. Αυτό μάλλον ήταν και το πρώτο μήνυμα που πήρα, ώστε από τότε να ψάχνω ότι πιο χαντακωμένο και κρυμμένο.
Πως αποφασίζεις να πας στη Βέρνη της Ελβετίας και στο Swiss Jazz School στην ηλικία των 18 χρόνων; Πως διάλεξες την συγκεκριμένη μουσική σχολή;
Δεν υπήρχε τρόπος να σπουδάσω Τζαζ στην Ελλάδα εκείνη την εποχή, οπότε στράφηκα προς το εξωτερικό. Ψάχνοντας να πάρω πληροφορίες για Τζαζ σχολές της Ευρώπης, ρώτησα κι έναν παιδικό μου φίλο που ζούσε στην Ελβετία (για τους νεότερους, δεν είχαμε ιντερνέτ τότε) ο οποίος μου απάντησε ότι όντως η Ελβετία έχει μια επαγγελματική σχολή τζαζ (έτσι τις ονόμαζαν τότε) με ανώτατο επίπεδο σπουδών.
Πριν φτάσεις στην τελευταία σου κυκλοφορία «TO EN» έχεις κυκλοφορήσει τα «Bright Shadows» και «Inside views», πες μας μερικά πράγματα για τα δύο αυτά άλμπουμ!
Ήταν το υλικό που είχε μαζευτεί μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια, και που με τις τόσες άλλες ασχολίες που είχα όπως τη διδασκαλία, και τις πολλές συμμετοχές μου σαν session μουσικός, είχε παραμεληθεί και άρχισε κάποια στιγμή να με κοιτάει απειλητικά…
Πήρα λοιπόν την απόφαση να εκδώσω το πρώτο μου άλμπουμ Bright Shadows, και αυτό συνέβη με μια ωραία συγκυρία.
Την περίοδο που αποφάσισα να το ηχογραφήσω έτυχε να είναι σε περιοδεία ο Αμερικανός κιθαρίστας Jonathan Kreisberg με τον οποίο μας συνδέει μια φιλία, και έτυχε την ημέρα της ηχογράφησης να είναι με την μπάντα του στη Ζυρίχη και να έχουν day off. Έτσι λοιπόν μπόρεσα και κάλεσα τους υπέροχους αυτούς μουσικούς να ηχογραφήσουμε μαζί αυτό το άλμπουμ.
Το Inside Views το εμπνεύστηκα στην Νέα Υόρκη όπου έμεινα δυο μήνες το 2014. Εδώ μπορεί να δει κανείς την διαφορά του παιξίματος και της έμπνευσης ενός Τζαζ μουσικού όταν παίζει και ζει στην Νέα Υόρκη. Και στα δυο άλμπουμ παίζουν οι ίδιοι μουσικοί αλλά το Inside Views sounds New York.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΝΕΟ ΑΛΜΠΟΥΜ ΤΟΥ |
Οι δυνατές συνεργασίες είναι πολλές, παραθέτω μερικά από τα ονόματα Keith Copeland, Johnny Vidacovich, Manny Boyd ,Danny Hayes,Will Vinson, Glenn Zaleski, Colin Stranahan, John Voirol , Heiri Känzig, Rätus Flisch, , Michael Zisman , Matthieu Michel. Ποια θεωρείς είναι η πιο σημαντική μέχρι τώρα σύμπραξη σου και γιατί;
Θεωρώ τον ρυθμό το ύψιστο στοιχείο στην Τζαζ για αυτό και θα μιλήσω για δυο Αμερικανούς ντράμερ από δυο διαφορετικές σχολές που ήταν για μένα οι πιο σημαντικές συνεργασίες που είχα, τον Johnny Vidacovich ο οποίος κουβαλάει όλη την παράδοση της Νέας Ορλεάνης και την εξελίσσει μέχρι και σήμερα, και τον Keith Copeland ο οποίος ήταν η εξέλιξη /συνέχεια του Elvin Jones. Έζησα και βίωσα μαζί τους το πως είναι να πλάθεσαι μαζί με την ιστορία της Τζαζ.
Πάμε να πούμε και για την καινούρια σου δουλειά. Το «TO EN» κυκλοφορεί στις 20 Μαρτίου το 2019 με το νέο του σχήμα Neoplatonic Trio και ταυτόχρονα το πρώτο άλμπουμ της συνεργασίας σου με την πιο καθιερωμένη θα έλεγα στην Ελλάδα Puzzlemusik όσον αφορά τη jazz μουσική!
Από το post-bop και την contemporary jazz των προηγούμενων άλμπουμ σε πιο indie φόρμες με επιμέρους ηλεκτρονικά στοιχεία και το πάντρεμα της παράδοσης της Ελλάδας, της Μεσογείου και της Μικράς Ασίας. Τι σε ενέπνευσε στο νέο αυτό σου βήμα ώστε να μετεξελιχθείς και να εισάγεις αυτά τα νέα στοιχεία;
Μικρά δείγματα μιας αλλαγής της μουσικής μου κατεύθυνσης αποκαλύπτονται στα προηγούμενα μου άλμπουμ, όπως στο Inside Views στην σύνθεση «Νόστος» που είναι άκρως Ελληνική θα έλεγα, ή στο «Bright Shadows» ή στη διασκευή μου στο «All the things you are» (πολύ γνωστό Τζαζ standard κομμάτι) σε ρυθμό καλαματιανού. Είναι όμως και αυτές οι προσπάθειες που μου έδειξαν να δω την Τζαζ διαφορετικά και να ακούσω συνειδητά πια μέσα μου ήχους που ενώ είναι πιο κοντά στα βιώματα μου, δεν άκουγα. Θα προσέξατε ότι στο νέο μου άλμπουμ ‘’ΤΟ ΕΝ’’ δεν υπάρχει ούτε μια σύνθεση σε Swing feel. Δεν υφίσταται κι αυτό δεν συμβαίνει τυχαία. Δεν υπάρχει πουθενά στην μουσική μας παράδοση το Swing feel (brocken triplets), αντίθετα αυτό είναι ένα στοιχείο που πρέπει να αφομοιώσουμε. Όλες οι συνθέσεις στο νέο μου άλμπουμ ’’ΤΟ ΕΝ’’ επιβεβαιώνουν το ότι όλη αυτή η μεταμόρφωση είχε ωριμάσει, και μετά από πάρα πολλά χρόνια κύησης ήταν έτοιμη να πάρει πια σάρκα και οστά.
Αυτούσιο από το σχετικό δελτίου τύπου αναφέρεται το εξής :
Το άλμπουμ περιλαμβάνει 8 κομμάτια και σε εσωτερικό επίπεδο αντανακλά τις σκέψεις του δημιουργού του για το ΕΝ ως την πηγή όλων των εκφάνσεων της Ύπαρξης και του Χρόνου και το πώς όλα πηγάζουν από το ΕΝ και επιστρέφουν σε αυτό. Το concept δηλαδή του άλμπουμ είναι σε ένα βαθμό εμπνευσμένο από τον Πλωτίνο (διάδοχο του Πλάτωνα). Νομίζω ότι θα θέλαμε να το αναπτύξεις λίγο περισσότερα αυτό γιατί ο ακροατής ακούγοντας το άλμπουμ σου θα χρειαστεί να μπει βαθύτερα στο εσωτερικό επίπεδο για το οποίο μας μιλάς και μιλώντας από προσωπική εμπειρία πίστεψέ με το αξίζει…
Πλατωνικό είναι κάτι ερωτικό, και ο έρωτας είναι πηγή έμπνευσης. Νεοπλατωνικό είναι ο νέος έρωτας, η νέα έμπνευση, η ανύψωση του πνεύματος μέσω της «Metanoia», ο μυστικισμός «Light», ο νοητός κόσμος των ιδεών «Conceivable World», η προϋπάρχουσα αδιαμόρφωτη πρωταρχική ύλη, «Puntus Euxinus», η κατώτερη υπόσταση της πραγματικότητας, «Relatives», «ΤΟ ΕΝ», η πηγή έμπνευσης, o ήχος που ακούς, το όνειρο που βλέπεις και προσπαθείς να το προσεγγίσεις όσο το δυνατόν πιο πολύ για να έρθεις όσο πιο κοντά γίνεται ούτως ώστε να ξαναγυρίσει πάλι πίσω. Όταν ξύπνιος αισθανθείς την γλυκιά μυρωδιά που έχει το όνειρο, εξυψώνεσαι.
Όσον αφορά την κυκλοφορία του νέου άλμπουμ θα θέλαμε αν είναι εφικτό να έχουμε και την πλήρη λίστα με τα ενημερωμένα δισκοπωλεία στα οποίο κάποιος θα μπορεί να προμηθευτεί το CD σου τουλάχιστον σε φυσική μορφή.
Έχω ενημερωθεί από την Puzzlemusik ότι το CD μπορεί κανείς ήδη να το βρει στη Αθήνα στα δισκοπωλεία Music Corner (Πανεπιστημίου) Reload Stores (Ακαδημίας), Imantas (Σαρρή, Θησείο), Underflow (Καλλιρρόης), Record House (Νέα Σμύρνη) καθώς επίσης και στο δισκοπωλείο του Ιανού (Σταδίου) και στο βιβλιοπωλείο Πολιτεία.
Στη Θεσσαλονίκη υπάρχει στα δισκοπωλεία Λωτός, Velona και Studio 52.
Στα δισκοπωλεία σε άλλες πόλεις της Ελλάδας διανέμεται μέσω των διανομέων MLK και DMS+.
Μέσα στον Απρίλιο θα είναι διαθέσιμο και στα καταστήματα Public ανά την Ελλάδα.
Αναμένουμε με μεγάλη χαρά την παρουσίαση του νέου σου αυτού project και στην Ελλάδα το ερχόμενο φθινόπωρο. Θα ήθελες να μοιραστεί κάτι με τους φίλους στην Ελλάδα;
Πράγματι η παρουσίαση θα γίνει στην Ελλάδα το φθινόπωρο. Ο χώρος θα ανακοινωθεί έγκαιρα.
Εύχομαι να είναι όλοι εκεί το φθινόπωρο και να γιορτάσουμε μαζί αυτήν την μοναδική στιγμή.
Θόδωρε ευχαριστούμε για την παραχώρηση αυτής της συνέντευξης και σου ευχόμαστε ολόψυχα τα καλύτερα!